… Amikor egy családban óvodáskorú lesz a gyermek, az addig kissé zárt otthon kitárja kapuit. Új emberekkel találkozhat – gyermekei kapcsolatai révén – a felnőtt is. Barátságok, kölcsönösen egymást segítő ismeretségek szövődhetnek. Így az óvoda tágabb értelemben, a családok szintjén a pedagógiai célkitűzéseken túlmutató szociális impulzust hordoz. Egy eleven felnőtt közösség, melynek erőiből meríthetnek a gyermekek is.
A Waldorf-intézményekbe való felvételkor alapvető kérdés, hogy a szülők ismerik, elfogadják és elvárják-e a Waldorf-pedagógiát és ismerik-e az intézmény működését legalább annyira, hogy világos képük legyen arról, milyen környezetbe hozzák gyermekeiket. Ehhez nyújtanak segítséget a honlapunkon elérhető információk, kiadványok. A felvételi is ezt szolgálja, illetve arról tájékozódnak az óvónők, milyen is az a gyermek, az a család, akik be szeretnének iratkozni. A felvételizni szándékozó családok jelentkezési lapot kapnak, és segítő kérdéssort egy részletes gyermekleírás elkészítéséhez. Ezek benyújtása után a családdal egyeztetett időpontban családlátogatást teszünk, melyen az ismerkedés folytatása ként beszélgetünk az óvodáról, a családról, s az óvónők válaszolnak az esetleges kérdésekre, illetve találkozhatnak a gyermekkel a saját otthonában, mint a gyermek elsődleges környezetében.
A felvételi döntésnél az óvodapedagógusok a csoportra vonatkozó szempontok alapján döntenek a gyerekek felvételéről, melyet emailben küldenek meg a családoknak. A felvételt követi a beiratkozás, melyre vonatkozó információkat a felvételi értesítő részletesen tartalmaz.
A beszoktatás alapelvei:
- fokozatosság
- egyéni tempó (benne maradva egy optimális idő intervallumban)
- állandó ismétlődések, történések, szokások
A szokások elfogadása és betartása a beszokás része, mely az utánzás által “magától” kialakul a gyermekekben pár hét leforgása alatt. Mindezek számukra a biztonságot adják, melyben valóban felszabadulhatnak, és ezáltal az óvodai közösség részévé válnak.